Slideshow

Saturday, December 4, 2010

Friday, December 3, 2010

hari terakhir d kms :(

sedih....tapi ak terpaksa meninggalkan kolej matrikulasi selangor..
mmg sebak tp apakan daya..mngkin takdir ku ke uitm.

ak xsanggup utk berjumpa dngn lecturer buat kali terakhir.
hnya mmpu text je cg2 ku.
mohon ampun ye lecturer ku...

utk 2,3 hari terahir ak d kms, ak hnya mnumpang d bilik AL2TB08.
iaitu port tmpt ak biasa lepak ngn member2..
sedih xterkata..duk dlm bilik je cz ak xnk g kuliah lg..
mlas utk brjumpa dngn clsmate2..
biarlah diorg ingt ak sudah keluar..huhu
ak tau diorg sngt terasa hati cz ak kluar tnpa bgtahu diorg trlebih dhulu..
bialah ape diorg nk kte..jnji ak akan berusaha sebaek mngkin d tmpat baru ak..


Tuesday, November 30, 2010

keputusan PSPM 1 kolej matrikulasi selangor !

eee.....hari yg menyeram kn bagi semua dak2 matrik !
result weh result..

ok2..hari ni..dalam kuliah semua org look like moody je..
mybe fkirkn result..
al maklum lah result dh keluar tp xleh tngk ag cz ade kuliah..
xleh ponteng oke...
tp ade gak pelajar2 yg g tngk rsult dlu..
dorg 4flat xpe la..kbnyakn cina mmg dapt 4 flat..

lebih kurang dlm kul 10,kitorg abis kuliah..
ape ag..trus ke dewan andromeda la tuk check result..
otw tu hepy je...kitorg sakat2 la salman yg dia leh 4flat gk..haha
abih sume org tngk kt dia..jd bangga kot dia..leh nmpak muka da merah..


smpai kt dewan..masing2 trus cari nma dlm list..
alahai..keadaan bertukar mnjadi sedih..
ape tak nye..masing2 dpt rendah..yg ak pnya ak xnk ckp oke..haha..biarlah rahsia..hhu
ajim sedih gler..dpt 2.9 lebih je..salman 2.5 lebih..
apik lagi la frust...name xde dlm list...
dia ckp klu nk tau result kne p HEP..
oke, skrng ni sume org tngh bersedih...
p yg hairan nye knp dak fizikal ramai yg dapat tinggi2..
budak2 hayat dapat rendah je..tp rmai gk la 4 flat k..
member fizik ak nakaie n kerul masing2 dpt 3.5 n 2.9,,tinggi r tuh..

then...ajim trus teman apik ke HEP..
diorg pegi dulu la..
ak n salman stay kt dewan ag..
ak sempat ag ambik video k..
pstu bru la ak n salman gerak g hep..
bru je smpai hep..apik keluar dngan muka yg masam..
dia dpt 1.brape ntah..lupa..n xtnya..
dia kna p library utk dngr taklimat ape ntah..
utk org2 yg bersyarat klu hendak meneruskan ke sem 2..

kitorg tnggalkn apik kt librry then g makn kt orion..
ak je yg makan cz yg laen moody je..xde selera kot...

balik bilik n rehat..
masing2 masih lag berckp tntang result dan ketetidakpuasan hati mereka..
ape la nasib budak2 hayat... p/s struggle betul2 jika anda ingn mngmbil jurusan hayat ok!
ak xde mood nk g kuliah lpas tu..
tido je lahh.... tataiii

Saturday, November 27, 2010

futsal night at kms

alahai letih kot men futsal..da lama x maen..
anyway memng fun abis ahh..haha
mula2 mmg ak xnk men pon..p member2 ber iya2 ajak ak p la..

msa men futsal kt tepi dewan andromeda.
ade la budak2 KMJ buat aktiviti ber sama2 dak2 perakaunan KMS..
ntah ape la diorg men mlm2 nih kt dlm dewan..meriah gk kot nmpak..

then msa kiteorg men futsal tu ade la gk dak2 kmj jd penonton..
terbaek lahh..bangga dpt tunjuk kt dak2 kmj yg dak2 kms ni aktif..

oke.. untk team kelantan A, ak,kaie,jalee,kerul n kepil..
utk kelantan B shazni,apik,ajim,salman n apik baru..
mula2 lawan ng budak2 luwa..menang kot..tp 1-0 je la..haha..sengit2
then lawan la ngn kelantan B..seri la plak..

last2, mai la fello blok canopus kitorg suh masing2 bersurai n blek bilik masing2 koz da lewat..
bising la fello tuh..baru nk friendly match..
ye laa..men futsal ni pn secara haram..bkn halal pon..
sbnrnya xleh pon men ape2 sukan kt kolej ak nih..haha

its time for MEGGI

megi oh megi..
makanan rutin utk pelajar pokai..hak hak hak
xla..kitorg sbnrya ade duit..p saje je nak mkn megi..
kitorg tau oke megi ni bhya utk kesihatan..hahha

sbnrny slalu gak la ak n geng makan megi nih..
cuma ak x post dlm blog ni je..hehe
makn megi ni bleh wat kite addicted lah..
terutamany ajim,member ak, die klu tngk org mkn megi..mest nk mkn gk..
ak jarang2 je mkn k..haha
memang sOdap leh mkn megi ni. p korang kena ingt la bhya nye k..














p/s :

Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya.Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax keatas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak.

Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat
sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari.Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera.Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah
berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri. Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai “makan untuk mendapat barah” Kalau istilah James Bond ==>Licence to kill!

Wednesday, November 17, 2010

HARI RAYA QURBAN
















from http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Raya_Aidiladha

Hari Raya Aidiladha (bahasa Arab: عيد الأضحى 'Eid Ul-Adha) atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepaskhatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.

Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat dengan 7 takbir pada rakaat pertama diikuti 5 takbir pada rakaat kedua.

Pada kebiasaannya solat sunat Aidiladha dicepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri. Hikmahnya dicepatkan sedikit waktu solat sunat Aidiladha adalah bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan korban. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri pula adalah bagi membenarkan peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid. [1]

Manakala bagi Aidiladha, hikmat disunatkan makan selepasnya supaya makanan yang mula-mula dimakan pada hari itu ialah daging korban yang berkat. Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.

Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan. Al-Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.

Selepas sembahyang, sekali lagi umat Islam akan berbondong-bondong melawati perkuburan orang yang disayangi. Semua orang akan memakai pakaian baru dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua. Selepas itu semua orang akan menjamah pelbagai juadah yang disediakan sebelum ziarah dan menziarahi sesama mereka.




bagi ak raya aji tahun ni sungguh meriah..
al maklum lah..ayah ak buat kurban lembu..hehe
dpt la makan daging banyak2..huhuu
ok,
pada pagi td maka terkorban lah seekor lembu d perkarangan umah nenek ak
kt kg..
da lama kot ak xtngk org korban lembu..
last time mybe time ak kecik2..hhe


AS114-Diploma in Microbiology


Diploma in Microbiology

The course is designed to equip students with the modern technological skills especially in microbiological techniques at the sub-professional level. Areas of study include the application of micro-organisms such as virus, bacteria and fungi in relation to their importance to mankind.

The department of microbiology is well equipped with the general science laboratories plus specialized laboratories devoted to areas in microbiology such as virology, bacteriology, mycology and industrial microbiology. In addition, the biochemistry and instrumental analysis laboratories and computers are also provided for data handling and analysis of students' project and research purposes.

Graduates from this course are currently employed by government agencies and industries at supervisory or managerial levels.

Alternatively, for those who choose to further their studies they can do so locally or abroad. Most U.K. and accredited U.S.A. universities accept the graduates into 2nd and 3rd year respectively, with substantial credits transfer.


SEMESTER 1
-Consolidating Language Skills
-Basic Chemistry
-Computer & Information Processing
-Fundamentals Of Islam
-National Kesatria 1
-Pre Calculus
-Cell Biology

SEMESTER 2
-Basic Biochemistry 1
-Preparotary Course For MUET
-Organic Chemistry
-Physical Chemistry
-Islamic Thought And Civilization
-Co-curricular subject
-General Microbiology (Theory)
-General Microbiology (Practical)

SEMESTER 3
-Basic Biochemistry 2
-English For Academic Purposes
-Basic Analytical Chemistry
-Science And Technology In Islam
-Co-curricular subject
-Genetics
-Basic Immunology
-Systematic Bacteriology

SEMESTER 4
-Basic Instrumental Analysis
-Principles Of Economics
-Mycology
-Virology
-Basic Molecular Biology
-Microbial Physiology
-Statistics For Technology 1

SEMESTER 5
-Fundamentals Of Entrepreneurship
-Basic Food Microbiology
-Industrial Microbiology
-Environmental Microbiology
-Practical Molecular Biology
-Agricultural Microbiology
-Medical Microbiology

SEMESTER 6
-Industrial Training (Practical)



utk lebih lanjut tngk kt blog ni k ~!

Monday, November 15, 2010

disember intake uitm

tot2..permohonan ak berjaya.. tp...




konfius..nk pegi ke x..
ak syg matrik tp klu result dah low final paper nt baek ak blah..hhu -.-

adam lambert - no boundaries















Sunday, November 14, 2010

balek kG lagi..yeh

hahaa..
suka suki je leh balek raya aji nihh..
cuba teka ak balek haram ke halal?.hhaa

of coz la haram..ishh3
da nk buat cmne, sape suh kolej bg cuti satu hari je..
ak buat la cuti sendiri 2,3 hari..kuang3..

k..cuti ni ak nk manfaatkn sepenuh nya.. :D
haha.. ape lagi...
jalan2 la...(ade ke patott?)
duk kt matrik buat ak stress je..bek ak balekk..lagi best..huhu
cian kt budak2 matrik selngor yg x balek braye kt umah..kah3

jemi,deli,daos,nije,epi,ucik,...
ak harap cuti ponteng kite ni xsia2..haha

jom!

Saturday, November 6, 2010

semester break !

alahh cuti semester kt matrik 10hari jek??
skejap gler..mane sempat nk enjoy cmni..hhaa

abis je PSPM ak terus blek hometown ng member2..
tiket pon beli on the spot..hhaa
naseb baek ade.
sampai umah..tot2..demam lah pulakk..
3hari cuti semester ak duk umahh..cm ank dara plak..ayaaa

yang paling sedih lakk.
xdapat join member2 tngk bola kt bukit jalil..
final Piala Malaysia...KELANTAN LWN N.SEMBILAN..
fuhh naseb baek klntan menang..at lastt..
Piala Malaysia mnjadi milik kelantan stelah lama mnjadi buruan..
GOMO KELATE GOMO..hhee

oke cuti sem ni ak jalan2 kt hometown je..
dengn member2 sume..
then pegi KB join perarakan Piala Malaysia..
fuhh, rmai gler rakyat kelantn membanjiri KB..10,000++ kottt....
dari machang hingga kb mmg penuh dng org kt tepi2 jalan..
semangat gler nk smbut piala..
mklumlah first time kelntan menang PM..ak ttp bangga!
maka pada hari itu,
ronda2 lah KB smpai tngah malam..hhaa

then, trip to jeram pasu !
yeh..mmg best gler dpt maen air..hhaaa
cam budak2 plak.
plan2 nk pegi rmai2 ngn geng matrik..
p last2 ak,apikpokye n jali je lehh g..+ ipe yg dtng lewat..

xlupe gak..
makan2 kt kedai mee kak moh with matyi,bery,apik n ccerah..
mmg best..cincau susu..perhh..hahaa
da lama kn xmkn mee kt kg..

dlm cuti sem ni..
ak xjumpa lak member2 kt kg.
haishh, msti diorg da taching cz ak xsempat lepak ngn diorg..
al maklum lah cuti sem pendek gler..

cuti sem ni sumpahh boring giler..
xbnyak sngat aktivt yg dpt ak buat..
da la dlm musim hujan..hari2 hujan.


magrib

Tuesday, October 12, 2010

mUet speaking test !

ok.
hari ni bermula ngn ak bngun kul 7.15
subuh xsempat pn.kena qada kmudian.
kul 7.30 ak ada muet speaking test.
alamak kelam kabut gler pg tu.
nasib baek sempat smpai kt tempat ujian.

smpai kt tmpat ujian.group ktorg kna pecah la plak.
jd lah 3 org sekumpulan. it should be 4.
ak dah agak neves. sikit je la.
kul 9.30 tu bru lah di uji.
solan dia about..
"who can motivate a person
to succes in academic"
ak as a candidate B kna jwb yg family group lah yg lebih brtggjwb.
ak bg la isi...
1)parent advice to their son are more affective
2)sibling can help by study together
2)parent give enough fasilities to their son. betul ke?

hentam saje lah isi dia.
asal ak dapat bercakap.
ak nmpak sngt yg examiner tu gelak kecil bila ktorg kluar bilik.haha
lawak ker? ntah -.-*

kluar je bilik ujian.
fuhh, rase lega gler,
trus ke koop beli dutch lady coklat. teguk smpai hbs.
ingt nk beli fveret ak, NESCAFE MOCHA.
tp xde. haish. asal la leh kehabisan stok plak.


Monday, October 11, 2010

1st day at stdy week :)

:o -.-* :) ...?

2.oopm - bgun tido.nasib baek bangun. kalau x?
(da bngn pagi tp tdo balek..haha)

2.30pm -
mkn kt orion. trsempak la ngn member2.
aduh. diorg ajak g HEP.

3pm -
pegi HEP isi borang selidik ape ntah.

3.oopm -
prectise MUET ngn TEOH,BI'aH,ldA..
borng giler. ade ke patot ak senyap je tyme prctse.
seb baek la member mmahami n bagi ruang utk ak bercakap.
TEoH lak mcm dia sorng je nk brckp.kurang bg peluang kt org laen patut kah?

4.3opm -
singgah as sufi jp pastu blek bilik.
ciap2 nk g antares and mesyuarat rukun negara.
sblm pergi tu maen2 kejar2 dlu ngn fello. menyampah giler ngn fello.
tau la kitorg nk gerak sendiri. xyah la paksa-paksa.

oh! bru ak ingt..td msa men kejar2.haha
ak trase ati la ngn member ni. agak2 r nk mngata pn.
nk smpai ak dengar. mcm ni ke kwan? xjga hati org langsung.

5pm -
ANTARES!
punyelah boring tahap gaban acara die.
maen pilih2 ajk persatuan je.
rmai gk cani yg leh jd ajk.
rmai kot vote dia.
AJIM pnya lah bersemangt gler.kental.
menyokong pendapat dia ttg memilih cani.
gaduh jap ngn member2. kes kecik je.

7pm -
pulang dr antares.
singgah dulu capella.
bilik jemi.
haish, sedap je dia tdo kt bilik tanpa rase brsalah x pgi antares.
borak2 sambil ber mesra2 ckit then ak blek bilik.

8pm -
pgm. nak pegi ke x nk?
ak xpegi pn. bka lptop lyn fb je.

9pm -
g koperasi jp beli mkn.
pastu trus g bilik jemi. stdy lah ak muet jap utk bbrapa ketika.
sbnr ny xla stdy muet sngt cz epi bkak cte friday the thirteen.
ad gk la scene2 18sx. ishh. diorg ni sje je nk glapkn hati ak.hahaha.
ak tngk sikit je k. -.-

11.3o -
lyn cite ice age 3 plak. klaker gler. abis sgla tension hilang. terbaek ah.

1.3oam -
cite abis. ak ngn da0s je tngk cte tu. yg laen sume tdo. patotkah? hahaha..
then ak msuk tdo. baring kt katil jimi.
tdo kt tepi dia ah mlm ni cz ak mls nk blek blik.
agpn pg es0k ak exam muet. bleh di0rg tlg kjutkn.
nk harapkn ak bngun sndri. haram. tnghari bru leh celik..
lg stu sblm ak end p0st ni. tngh bring2 kt katil ni ade ke ptot jemi leh mengigau?
siap speaking mat salleh ag. tau la dia da lepas muet hri ni.
k lah. ak nk tdo.
es0k start hr bru with muet speaking test.
ngeh3. o.o*

takde maknenyer 10/10/10

sepuluh bulan sepuluh tahun dua ribu sepuluh..
xde maknenyer...haha
nape ak gelak?

-bngun pd waktu tngah hari
-buku sepatah haram pun xbelek.
-fesbuk je meemanjang..

tot2
kul 5 pagi pon xtido lagi.

aiii..
boring gler.
da la kawan sibuk buat hal2 msing..
xde tmpat utk ak bermain..ngeh3

lusa ade muet,
rabiah text td ckp nk prectice.
ngn teoh and sayidah..
mlas la aku.
lantak lah muet.
asal pandai ckp cukup lah.
ishhh.

besok da start 'study week'
ape choise ak ea?
nk stdy atau tak?
exam da dekat dah...
TUJUH HARI LAGI..
emm..PSPM punye pasal.
nk pecah kpale pikir.

tyme boring2 sepnjang hari.
ak snap je gmbar ntah ape-ape.
layan je la. hahaha

Thursday, August 26, 2010

ping pong la plopp..

oke...ping pong sebenarny aktiviti harian ak n geng kt kms.
walau dah (agak la) lama men benda ni..p still xpandai maen mane ag kot..haha
xleh nk join olimpik ag...

ping pong biasany ak men pas abis kelas..
petang lah..between 5.30pm to 7pm...lame kn??

biasa ak akan maen ngn jalee,apik,ajim,salman,kerul n kaie..
partner terbaekk plak bagi ak kaie lahh..
klu ak beregu ngn die kompem slalu menang..hahaha
ape pon..kombinasi penting..kna salin bekerjasama lah tyme maen tuhh..

Thursday, June 10, 2010

sebulan di SeMaC
















ari ni da cukup sbln ak kt mtrik nih...haha~
p ak ase xnmpk ag hasil dia...
matrik mmg susah klu kite xpandai bahagi msa...

besok, blaja betul2 lah...

kuliah xleh maen2...haha~

Wednesday, June 9, 2010

lapanbelas


hahahaha..
ak da msk 18 ari ni..
getting older..hehehehe..

tp...

org baru??
ak tetap cam dlu la..
mybe ak kena brubah kot!
ah, i must set tht thing..
dlm usia ak 18 ni ak nk jd seOrg yg rajin lah (sblm ni xcukup rajin..hehe~)
ak mst ad matlamat baru..yehh
matlamat yg lebih segar.....(cam nk tahun baru je ni)..
nk stdy hard..!!
insyaAllah..